Franchise groeien
Download whitepaper
Franchiseraad
Een franchiseverband is als eerste altijd een samenwerking tussen franchisegevers en franchisenemers. De franchisegever is niet alleen verantwoordelijk voor de bedrijfsvoering binnen de organisatie, maar ook voor de aangesloten franchisenemers. Om de interne communicatie gestroomlijnd te houden is het een goed idee voor franchisegevers en franchisenemers om samen een franchiseraad op te zetten.
De franchiseraad wordt opgezet met als doel het algemene belang van de totale organisatie te bevorderen. De raad houdt zich voornamelijk bezig met zaken van uitvoerende aard en heeft een adviserende rol binnen de organisatie.
Hoewel het er geen plicht is om een franchiseraad op te zetten wordt het wel aangeraden om vanaf 10 franchisenemers een soortgelijk orgaan aan te stellen. Een deel van de leden wordt gekozen door de franchisenemers en de andere leden wordt benoemd door de franchisegever. De raad dient minstens 3-4 keer per jaar samen te komen om het te hebben over de stand van de organisatie, verbeterpunten en adviezen.
De frequentie van het overleg, wie de agenda samenstelt en wie de notulen verzorgt moet worden vastgesteld. Franchisenemers kunnen het recht krijgen om onderwerpen op de agenda te plaatsen. Denk hierbij aan onderwerpen zoals vergoedingsregeling voor de franchisenemers, bijvoorbeeld een km-vergoeding of een dagdeelvergoeding.
Andere onderwerpen die tijdens het overleg kunnen voorkomen zijn bijvoorbeeld ICT, marketing, assortiment, opleiding, huisstijl en communicatie tussen franchisegever en franchisenemers.