Skip to content

Over franchise

Franchisegever worden?

Het succes van franchising zit dus in het samen behalen van voordelen. Elkaars kracht erkennen en bundelen. Het gezamenlijk belang staat hierbij altijd voorop. Partijen dragen beide bij aan een goed werkbare organisatie, waarbij het accent niet ligt op de verticale verhouding, maar op een verhouding waarbij de marketing centraal staat. Met andere woorden: een verhouding waarin de franchisegever en de franchisenemer aan dezelfde kant staan met het gezicht naar de consument / klant. Het gaat dus om eenheid in de gezamenlijk na te streven doelstellingen. Uniformiteit is daarbij efficiënt en nuttig. Er is een uitgebalanceerd assortiment producten en/of diensten dat met een duidelijke marketingvisie wordt aangeboden. Als gevolg van de in franchiseverband gemaakte afspraken blijft de herkenbaarheid van de formule gewaarborgd. Eenheid in presentatie en reclamevoering vergroot de concurrentiekracht.

Kortom, een goed georganiseerde franchiseformule kan op vele gebieden voordelen van samenwerking realiseren, waarbij er een belangrijk voordeel is ten opzichte van filiaalbedrijven: lokaal ondernemerschap.

Waarom kiezen voor franchise?

Is franchising ook voor jouw organisatie interessant? Om een indruk van de mogelijkheden van franchising te geven, vind je hieronder de motivatie van organisaties die jou op franchisegebied voorgingen. Vaak omvat de motivatie een combinatie van de onderstaande punten. Organisaties die voor franchising kiezen, willen:

  • Kwantitatief en kwalitatief groeien;
  • De expansiesnelheid verhogen;
  • Landelijke aanwezigheid met lokale / regionale betrokkenheid
      combineren;
  • Meerwaarde richting klant verhogen door ondernemerschap in formule te integreren;
  • Op zowel centraal niveau als lokaal niveau kostenreductie realiseren;
  • Span of control van de centrale organisatie vergroten;
  • Meer uniformiteit in het samenwerkingsverband realiseren;
  • Bij groei kwaliteit van merk, uitstraling en dienstverlening waarborgen;
  • Schaalvoordelen door centralisatie behouden / realiseren;
  • Meer grip op het verkoopkanaal realiseren / dichter bij de klant staan;
  • Efficiëntie en effectiviteit (focus) binnen de organisatie verhogen;
  • Omzet en rendement huidige vestigingen verhogen;
  • Financiële positie versterken door eigen vestigingen om te zetten naar franchise;
  • Leereffect franchisevestigingen op eigen vestigingen toepassen.

Meer informatie?

Wij gaan graag het
gesprek met je aan.

Plan vrijblijvend een gesprek in