Over franchise
Download whitepaper
Voordelen van franchise
Franchising is voor organisaties om diverse redenen interessant. Zo kan een franchisegever, door de goede verdeling van verantwoordelijkheden en taken, zich toeleggen op de centrale taken. Samen met goed gemotiveerde franchisenemers bewerkt de franchisegever de markt efficiënter en effectiever.
Daar staat tegenover dat de franchisegever een deel van de zeggenschap en opbrengst overdraagt aan de franchisenemers en dat de franchisegever een zorgplicht ten aanzien van zijn franchisenemers heeft. Dit laatste houdt onder meer in dat de franchisegever de franchisenemer voortdurende begeleiding en ondersteuning biedt.
Voordelen voor de franchisenemer
Goede franchising heeft veel voordelen en biedt kansen aan gevestigde ondernemers en aan starters.
De franchisenemer is een zelfstandig ondernemer. Hij is vaak beter in staat de lokale markt te bewerken dan een centrale organisatie en zijn motivatie is hoog. Anderzijds profiteert diezelfde franchisenemer van de kracht van een formule en de kennis en ervaring van het overkoepelende netwerk. Hij kan op een relatief eenvoudige manier een eigen onderneming starten en meteen deelnemen aan een bewezen formule (met een sterke merknaam).
Daardoor kan hij profiteren van marketinginspanningen die zijn persoonlijke bereik ver overtreffen zodat hij zich kan concentreren op de zaken waar het uiteindelijk om draait: klantwaarde beheren en vergroten. Door bundeling van volumes ontstaan inkoopvoordelen. Deze voordelen kan de franchiseformule aan de klant doorgeven en/of vertalen in hogere brutomarges.
Daarnaast kan de franchisenemer rekenen op de ondersteuning van de franchisegever op tal van terreinen zoals assortimentssamenstelling, opleiding en training, administratie, automatisering en bedrijfsvoering. De franchisenemer heeft daarmee een grotere kans op succes. Voor het gebruik van de formule en de diensten betaalt de franchisenemer vergoedingen aan de franchisegever.