Skip to content

Franchise starten

Precontractueel Informatie Document

Vanuit de franchisewet zijn er een aantal minimale eisen gesteld aan de informatie die gedeeld moet worden met kandidaat-franchisenemers. Het Precontractueel Informatie Document, ook wel PID genoemd, is een document waarmee een franchisegever al deze informatie aan een kandidaat-franchisenemer verstrekt.

Nadat het PID is overhandigd, gaat er een “stand still” periode in van minimaal 4 weken. Dit is een verplichte bedenktijd die aangehouden moet worden voor het tekenen van de franchiseovereenkomst. Tijdens deze periode mogen er geen wijzigingen worden doorgevoerd ten nadele van de kandidaat-franchisenemer. Het is de bedoeling dat de kandidaat alle gelegenheid heeft om alle aangeleverde informatie goed te bestuderen en om zelf nader onderzoek te doen of zich door een adviseur te laten voorlichten, zodat de kandidaat een weloverwogen beslissing kan nemen.

De kandidaat-franchisenemer kan in deze periode concrete stappen gaan zetten naar het starten van zijn franchiseonderneming. Denk hierbij aan het opstellen van een financiële begroting, het schrijven van een ondernemingsplan en het uitvoeren van marktonderzoek voor het desbetreffende werkgebied aan de hand van de verstrekte informatie.

Wat zit er in het PID?

  • Het te ondertekenen franchiseovereenkomst, inclusief bijlagen
    Tijdens de stand still periode moet de kandidaat franchisenemer zich kunnen verdiepen in de franchiseovereenkomst.
  • Overzicht van uitgaven
    De franchisegever dient een overzicht van alle fee’s, vergoedigen en andere bijdragen of investeringen aan te leveren. De kandidaat moet goed op de hoogte zijn van wat voor uitgaven er precies gedaan worden.
  • Informatie over franchiseverenigingen en franchiseoverleg
    Is er een franchisevereniging of franchiseraad en word er geregeld franchiseoverleg georganiseerd? Deze informatie moet ook aan de kandidaat geleverd worden.
  • Financiële staat van de franchisegever
    Het is belangrijk dat de kandidaat op de hoogte is van de financiële gezondheid van de franchise waar zij zich gaan aansluiten.  
  • Overige relevante informatie
    De franchisegever moet alle overige informatie kunnen leveren die eventueel relevant of van belang zijn voor de kandidaat franchisenemer

Plan vrijblijvend een gesprek in